onsdag 21 mars 2012

Glasses!

I'm going to write this in Swedish first, you who don't understand just ignore this. :p

Livia, vår rumsgranne märkte väldigt snabbt att jag behövde glasögon. Hon märkte att jag kisade när jag läste skyltar och så vidare, och hon har själv glasögon så hon kände igen det direkt. När jag provade hennes glasögon första gången kändes det som jag såg en helt ny värld, ungefär. Jag ser inte jättedåligt, men det är ganska suddigt på avstånd och alla färger smälter ihop. På skyltar om texten är liten ser jag inte utan att anstränga mina ögon, och om texten är för liten och för långt bort ser jag inte överhuvudtaget.

I alla fall... Kazuya följde med mig, eller rättare sagt jag följde med honom till AEON igår och fixade glasögon. Jag undrade om vi inte behövde bestämma tid först, men nejdå det behövde man inte. Vi kom dit och jag bestämde mig för vilka jag ville ha, sen pratade han med de som jobbar där. Det var en kille före mig i kön, men vi väntade bara i ungefär fem minuter. Sen kollade de mina ögon i två olika apparater, först en som var automatisk och sen en där jag fick läsa bokstäver och kolla på olika prickar osv. Det tog 10 minuter, sen hade hon hittat rätt styrka till mig. Tydligen är mitt vänstra öga svagare än mitt högra.

När det var klart fick jag ett kvitto och en lapp där alla mina uppgifter stod, sen sa de att vi kunde komma tillbaka om 40 minuter och hämta glasögonen. Totalt kostade undersökningen, glasögonen, ett fodral och duk och ett års försäkring 550 kr! Glasögonen kostade hälften och undersökningen hälften, sen resten ingick.

Vi gick och handlade, sen åt vi och ungefär en timme senare hämtade vi upp glasögonen och sen var det allt. Det tog lite mer än två timmar från det vi kom in i affären tills det vi gick ut därifrån. Underbart!



Yesterday Kazuya helped me by glasses. I can see now! First off, you didn't even have to book a time, you can just randomly pop by. You choose which glasses you want in the shop, then they check your eyes and then they go "okay, done, come back in 40 minutes and pick them up." ...... XD how about that. Total price for the whole package was 6900円, which is around 550 SEK. Yes, both the glasses and the check up. Just like that. A year's insurance included, haha.

.... and I still have a small red dot on my lip from Yuuki. Thank you! xD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar